Om Gule Sider®

I 1882 utgav International Bell Telephone Company, landets første telefonkatalog som de delte ut til abonnentene sine. Allerede i den første katalogen fra 1882 fantes det en profesjonsinndelt seksjon, som ble kalt Yrkesliste. Fra 1984 ble ”Yrkeslisten” trykt på gult papir i Norge og 4 år senere skiftet ”Yrkeslisten” navn til Gule Sider®

I begynnelsen ble ”Gule Sider” brukt mer som en beskrivende del av Telefonkatalogen. Katalogen var da delt opp i to deler, de hvite sidene og de gule sidene. Gule Sider® ble lansert på Internett i 1995 og tre år senere, var Gule Sider på Internett blitt et av de mest besøkte nettstedene i Norge med mer enn én million oppslag i måneden. Gule Sider Internett var den første nettkatalogen i verden som gjorde det mulig å ringe direkte fra nettet (Ring gratis tjenesten). Tjenesten var resultat av et samarbeid med Telenor Nextel.

I 2002 fikk Gule Sider® ny logo, og et nytt slagord ble lansert: ”Tenk om verden var som Gule Sider®.” Budskapet var at Gule Sider® representerte ”en verden av muligheter”. Slagordet ble presentert i en omfattende kampanje, med reklame på TV, i radio og utendørs. Reklamen skulle sette fokus på en av verdiene, inspirerende, i den nye merkevareplattformen til Gule Sider®. De andre verdiene var frisk, rask og komplett.

I september 2003 kåret European Association of Directory Publishers (EADP) Gule Sider® til Europas beste katalog i kategorien business-to-consumer-segmentet. Den prestisjetunge prisen deles ut hvert år i en håndfull kategorier innenfor bransjen Papir- og Internett-kataloger. I tillegg samme året ble ”ettfeltssøk” lansert, som var utviklet av Fast Search & Transfer. Dette innebar at man kunne søke ved hjelp av bare ett søkefelt. Fra første treffside kunne man så snevre inn søket etter bransjer og geografi. Økningen på bruken var på hele 77 %, og Gule Sider® passerte 100 000 brukere daglig på internett.

I april 2004 vant Gule Sider Internett Gulltaggen i kategorien Beste Internett-kampanje. Gulltaggen ble delt ut innenfor åtte priskategorier etter at 140 nettbaserte reklamearbeider var vurdert. Kampanjen reklamerte for ettfeltssøket på Gule Sider Internett og var utformet av McCann reklame.

I desember 2005 avgjorde Norges Høyesterett at Findexa/Eniro hadde enerett til betegnelsen "Gule Sider" brukt om bransjekataloger i Norge.

Gule Sider Internett nådde i oktober 2008 en ny milepæl – antall personer som brukte tjenesten ukentlig, passerte 1,5 millioner samtidig som antall daglige brukere passerte 300 000, ifølge TNS Gallup.

I mars 2009 fikk gulesider.no fagjuryens pris på den årlige Geoforum-konferansen. Samme måned ble verdens første GPS-enhet med ferdiginstallerte interessepunkter fra Gule Sider® og navigasjon i skråstilte flyfoto lansert av NDrive i Norge.

Gule Sider® vinner Årets Nyskaper! Under Gulltaggen 2009 ble Gule Sider Internett stemt frem i "folkets pris" som vinner av klassen Årets Nyskaper. Gule Sider Internett fikk også tildelt diplom i kategorien beste informasjonsnettsted.

 

 

© Eniro Norge AS

Innhold, layout og samlingene av opplysninger på disse nettsidene er beskyttet etter åndsverkloven og annen lovgivning. Kopiering,tilgjengeliggjøring for allmennheten og annen utnyttelse utover det som følger av åndsverkloven av 12. mai 1961 nr. 2 og annen anvendelig lovgivning er ikke tillatt og krever skriftlig samtykke fra Eniro Norge AS. Det er herunder ikke tillatt å kopiere gjentatt og systematisk deler av innholdet på nettsidene. Krenkelse av rettighetene kan medføre straff og erstatningsansvar.

Alle rettigheter forbeholdes.

Ikoner av og basert på Entypo fra Daniel Bruce.

Cookies hjelper oss å levere våre tjenester. Når du bruker våre tjenester så godtar du vår bruk av cookies