Brukeromtaler på Gule Sider® Internett

Brukeromtaler er et nyttig hjelpemiddel for å finne ut av hva andre synes om et firma. Hvis du eier et firma selv, kan det gi deg nyttig tilbakemeldinger på hvordan kundene dine oppfatter virksomheten din.

Det er enkelt å formulere en omtale. Ha gjerne disse punktene i bakhodet når du skriver omtalen, så vil det gå bra:

  • Det er din opplevelse. Din omtale skal formidle din sanne og usminkede opplevelse av et firma eller deres tjenester. Tenk på uttrykket “den hele og fulle sannheten”, så er du godt på vei.
  • Hvem kommer til å lese omtalen? Firmaet selv forhåpentligvis, men først og fremst andre brukere av gulesider.no; så hold omtalen informativ, med et sivilisert språk. Poenget med omtalen er at andre skal forstå hva det handler om når de leser den. Tenk gjerne på om du selv ville ha fått noe nyttig ut av å lese din egen omtale, hvis ikke er det sikkert flere detaljer du kan ta med. Som regel holder det med en omtale per firma. Om du ønsker å skrive flere omtaler av samme firma, så bør det formidles noe som ikke ble nevnt i tidligere omtale.
  • Vær relevant! En relevant omtale beskriver hvordan din opplevelse var som forbruker, på en måte som hjelper andre i å ta sine valg. Å gi omtaler til sitt eget eller en venns firma, er altså ikke relevant. Ei heller omtaler skrevet for å skade eller rakke ned på firma. Målet er at dine omtaler skal skille seg ut og hjelpe andre! Vi er restriktive med kommersielt og/eller lenket innhold, da det ikke er anledning til å markedsføre andre firmaer i en omtale.
  • Hva er det jeg omtaler? Når det kommer til stykket, så er det en tjeneste eller et firma og ikke enkeltpersoner som omtales. Unngå å nevne spesifike personer, men skriv heller generelt om “servicen” i stedet for å henge ut servitøren selv. Det er ikke anledning til å anklage firma for lovbrudd. Om du mistenker at lovbrudd har blitt begått, så bør en anmeldelse opprettes hos politiet.
  • Hold deg på riktig side av loven! Foruten at det ofte er ulovlig, så er det ikke bra med omtaler som inneholder trusler, hat eller krenkelser. Det gjelder også opphavsrettslig beskyttet innhold. Dette kan du lese mer om i brukervilkårene
  • Hvem har ansvar for omtalen? Rettslig er det du selv som er ansvarlig for for dine omtaler. Tjenesten kan anses som en elektronisk oppslagstavle og omfattes ikke av Eniros utgiveransvar.

Selv om vi ikke har en streng grense for lange omtaler, så er vi restriktive i forholdt til korte omtaler. Vi synes helt enkelt at det er bedre med omtaler som deler mye informasjon, enn omtaler som kun består av et par ord!

Om noen melder fra om at din omtale er støtende, så vil vi se på den igjen. Om noe er uklart, vil vi kontakte deg via e-post for å høre om du kan komme med en tydeliggjøring. Vi vil naturligvis ikke dele din kontaktinformasjon med utenforstående.

Om vi synes at din omtale ikke følger våre retningslinjer, vil vi send deg en e-post med forklaring på hvorfor vi ikke kan vise den på tjenesten. Da vil du få anledning til å lage en ny omtale som fungerer bedre. Om du ser en omtale eller ett svar på omtale som du ikke synes er riktig kan du rapportere det til oss. Det gjør du ved å klikke på lenken for «rapporter omtale», så vil vi se på den igjen.

Har du flere spørsmål, kan du lese mer i vår FAQ

Cookies hjelper oss å levere våre tjenester. Når du bruker våre tjenester så godtar du vår bruk av cookies