Vanlige spørsmål om brukeromtaler

    Brukeromtaler er et nyttig hjelpemiddel for å finne ut av hva andre synes om et firma. Hvis du eier et firma selv, kan det gi deg nyttig tilbakemeldinger på hvordan kundene dine oppfatter virksomheten din.

    Det er enkelt å formulere en omtale. Ha gjerne disse punktene i bakhodet når du skriver omtalen, så vil det gå bra:

    • Det er din opplevelse. Din omtale skal formidle din sanne og usminkede opplevelse av et firma eller deres tjenester. Tenk på uttrykket “den hele og fulle sannheten”, så er du godt på vei.
    • Hvem kommer til å lese omtalen? Firmaet selv forhåpentligvis, men først og fremst andre brukere av gulesider.no; så hold omtalen informativ, med et sivilisert språk. Poenget med omtalen er at andre skal forstå hva det handler om når de leser den. Tenk gjerne på om du selv ville ha fått noe nyttig ut av å lese din egen omtale, hvis ikke er det sikkert flere detaljer du kan ta med. Som regel holder det med en omtale per firma. Om du ønsker å skrive flere omtaler av samme firma, så bør det formidles noe som ikke ble nevnt i tidligere omtale.
    • Vær relevant! En relevant omtale beskriver hvordan din opplevelse var som forbruker, på en måte som hjelper andre i å ta sine valg. Å gi omtaler til sitt eget eller en venns firma, er altså ikke relevant. Ei heller omtaler skrevet for å skade eller rakke ned på firma. Målet er at dine omtaler skal skille seg ut og hjelpe andre! Vi er restriktive med kommersielt og/eller lenket innhold, da det ikke er anledning til å markedsføre andre firmaer i en omtale.
    • Hva er det jeg omtaler? Når det kommer til stykket, så er det en tjeneste eller et firma, og ikke enkeltpersoner som omtales. Unngå å nevne spesifike personer, skriv heller generelt om “servicen” i stedet for å henge ut servitøren selv. Det er ikke anledning til å anklage firma for lovbrudd. Om du mistenker at lovbrudd har blitt begått, så bør en anmeldelse opprettes hos politiet.
    • Hold deg på riktig side av loven! Foruten at det ofte er ulovlig, så er det ikke bra med omtaler som inneholder trusler, hat eller krenkelser. Det gjelder også opphavsrettslig beskyttet innhold. Dette kan du lese mer om i brukervilkårene
    • Hvem har ansvar for omtalen? Rettslig er det du selv som er ansvarlig for for dine omtaler. Tjenesten kan anses som en elektronisk oppslagstavle og omfattes ikke av Gule Siders utgiveransvar.

    Sletter dere omtaler på Gule Sider?

    Selv om vi ikke har en spesielt høy nedre grense for lengden på en anmeldelse, er vi restriktive når det gjelder korte anmeldelser på Gulesider.no. Vi synes rett og slett det er bedre, jo mer informasjon du deler!

    Hvis noen rapporterer omtalen din som upassende, vil vi se på den på nytt. Hvis det er noen usikkerhetsmomenter, vil vi kontakte deg på e-post og be om avklaring. Vi deler selvfølgelig ikke kontaktinformasjonen din med utenforstående!

    Hvis vi føler at din mening ikke oppfyller retningslinjene våre, sender vi deg en e-post som forklarer hvorfor. På denne måten kan du skrive en ny omtale som fungerer bedre.

    Hvis du finner en omtale eller et bedriftssvar som du ikke synes virker OK, klikker du på linken "Rapporter omtalen", så sjekker vi den på nytt.

    Fullstendige vilkår for bruk for anmeldelser finner du her

    Annet

    Vennligst se våre ofte stilte spørsmål. 

    Hvorfor er det bra at bedriften min får omtaler?

    Tips og meninger fra venner og bekjente har alltid vært en viktig del av kjøpsprosessen. Tradisjonelt har tipsene gått fra gård til gård, fra munn til munn, og som regel mellom bekjente. Med internett vokser muligheten til både å tipse andre og til å lese tips og omtaler selv. I tillegg er du ikke lenger begrenset til din egen bekjentskapskrets.
    I dag tillater et stort antall nettjenester brukergenererte omtaler og kommentarer. Både generelt som gulesider.no, men også mer bransjespesifikke som Tripadvisor.

    Omtaler kan faktisk påvirke virksomheten din. Selv en negativ omtale kan være bedre enn ingen omtale. Tanken er at alle omtaler er med på å skape tillit til bedriften. Selv om det er en negativ omtale, har kunden brydd seg nok med å skrive en omtale og gi tips til andre brukere (kunder). Hvis du er forberedt, kan du også svare på negative omtaler og i de fleste tilfeller gjøre det til noe positivt. Åpenhet og ydmykhet er nøkkelord i kommunikasjon på internett.

    Hvordan få positive omtaler?

    For de aller fleste bedrifter er flertallet av alle kunder fornøyde. Et godt triks for å gjenspeile dette på nett kan være å oppmuntre kundene deres til å legge igjen omtaler. En liten forespørsel og en link til hjemmesiden deres kan være tilstrekkelig. Med «Vis dine omtaler fra gulesider.no på din hjemmeside» kan du enkelt legge ut din egen boks som viser gjennomsnittsvurderingen for din bedrift og som også knytter brukeren hit for å skrive din egen omtale. Dette gjør du på profilsiden til bedriften din med linken "Legg til omtaler på hjemmesiden din!".

    Positive omtaler kan tiltrekke seg nye kunder. På gulesider.no er så mange som 60 % av omtalene positive (3 stjerner eller mer). En stor undersøkelse viste at en halv stjerne opp økte restauranters salgsrate på middagsbestillinger fra 30% til 49%.

    Hvordan kan jeg gjøre negative omtaler til noe positivt?

    Du kan aldri gjøre alle kunder helt fornøyde; det vil alltid være misfornøyde eller kritiske kunder. Kunder med en dårlig opplevelse vil mer sannsynlig legge igjen omtaler, enn de kundene med en nøytral eller positiv opplevelse. Det gir deg også en sjanse til å svare og utvikle deg fra kommentarene du mottar. Hvis du håndterer og absorberer omtaler riktig, er dette faktisk en av dine beste markedsføringskanaler.

    Hvordan skal jeg reagere på negative omtaler?

    Vær forberedt på hvordan du vil opptre når du får negative omtaler. Alle får dem på et tidspunkt, så det er like greit å være forberedt. Vurder disse to spørsmålene:
    - Hvordan skal du svare?
    - Hvem skal svare?

    Hvordan skal jeg svare på negative omtaler?

    Når du får en negativ omtale- svar på den. På gulesider.no kan du enkelt svare i rollen som bedrift. Kanskje det er forslag til hvordan du kan bli bedre i omtalen? Ta også hensyn til de negative omtalene og prøv å ha en dialog med brukerne. Viktigst av alt: ikke skriv i affekt, svaret ditt vil fungere som en ambassadør for merkevaren din, se dette som en markedsføringskanal.

    Hvis du mistenker at omtalen bryter retningslinjene våre - rapporter omtalen. Hvis du mistenker at noen systematisk legger igjen dårlige omtaler av din bedrift - kontakt oss. 

    Hvordan tar jeg kontroll over diskusjonen?

    Når du svarer på en omtale, husk å prøve å styre diskusjonen på hva du ønsker å formidle. Vær tydelig og konkret. Det kan også være lurt å ta diskusjonen videre på «hjemmebanen», for eksempel på bloggen din hvis du har en. Husk at svaret ikke bare er for personen som sendte inn omtalen, men for alle andre som leser omtalene dine.

    Tenk på det gamle ordtaket "ærlighet varer lengst". Svar på kritikk med konkrete og ærlige svar. Våg å innrømme dine feil og ta til deg skryten du får. Kunder vil sette pris på din ærlighet.

    Hvordan finner jeg ut hva som er skrevet om bedriften min på internett?

    Følg med på hva som skrives om akkurat din bedrift på nett. På denne måten er du bedre forberedt og slipper å bli overrasket (det er mange steder du kan legge igjen omtaler). Vil du ha en e-post hver gang din bedrift får en ny rating på Gule Sider? Skriv til oss, så ordner vi det!

    Vi har også samlet anmeldelser fra Google, Facebook, Tripadvisor og Foursquare i vår tjeneste Synlighet på Internett. På denne måten får du en enklere oversikt over hva som skrives om deg og din bedrift på de største omtalesidene på nett. Vil du lese mer om omtaler og synlighet på Internett?

    Har du flere spørsmål eller bekymringer om omtaler eller hjelp til å komme i gang? Kontakt oss for kundeservice så hjelper vi deg. Eller les våre ofte stilte spørsmål i menyen ved siden av.